Vaar mee met de historische beurtvaarder de Frans Naerebout (Goes)!

Wil je een tocht meemaken met de historische beurtvaarder? De Frans Naerebout is op 13 september te bewonderen in de Theodorus Haven tijdens de Mobiel Erfgoed Dag.

Een enkele reis kost € 20 p.p.

Vrijdag 12 september opstappen bij de sluis van Goes om 08.00 uur. Je bent dan omstreeks 12.00 uur in de Theodorus Haven.

Zondag 14 september opstappen in de Theodorushaven om 12.00 uur. Aankomst in Goes omstreeks 16.00 uur.

Bushalte in Goes op 200 meter van de aanlegplaats, treinstation op 20 minuten lopen.

Inlichtingen: ad@beurtvaarder.nl of

0652345248   A. Jansens

0651482101    H.v/d Vet

0636100926   W. van Vossen

De Frans Naerebout is een voormalig Zeeuws beurtschip. Een uniek schip dat als enige in zijn soort gerestaureerd is naar de originele – uitwendige, vorm van de jaren twintig.  Het schip is ondergebracht in de Stichting Beurtvaarder Frans Naerebout als onderdeel van Traditioneel Varend Zeeland. Ingeschreven in het Nationale Register Varende Monumenten met als thuishaven Goes. Van daar uit kunnen vaartochten over de Oosterschelde en andere bestemmingen worden geboekt. In het oude laadruim worden daarnaast ook exposities georganiseerd met beelden van nu en vroeger. Vroeger: een periode met bijna geen vaste oeververbindingen tussen de Zeeuwse Eilanden en de rest van Nederland. Toen bevoorrading en het transport van producten, handelswaren en dergelijk hoofdzakelijk via het water verliep. Het schip is gebouwd in 1927 te Alphen aan de Rijn, is bijna 32 meter lang en heeft een draagvermogen van 100 ton. Tot 1958 heeft deze lijndienst Goes-Dordrecht-Rotterdam gefunctioneerd. Na deze periode heeft het schip als vrachtvaarder dienst gedaan. In de jaren negentig gevolgd door een verbouwing naar koelschip voor het vervoer van kokkels die op zee uit visserschepen werden overgeladen. Hiervoor werd het dek verhoogd en meerdere dieselmotoren en koelcompressoren ingebouwd. Bovendien werd de scheepshuid aan de binnenkant voorzien van en dikke laag isolatie schuim. Na de teloorgang van de kokkelvisserij is het gestripte casco door de Stichting Beurtvaarder Frans Naerebout aangekocht en gerestaureerd. Een historische Kromhout motor werd in eigen beheer gereviseerd en geschikt gemaakt om de scheepsschroef aan te drijven. Verder zijn overal componenten en onderdelen vandaan gehaald om het schip zijn oude beeld en glorie terug te geven. De restauratie werd uitgevoerd door gepensioneerde vrijwilligers en door personen die via het UWV werden aangemeld. In het kader van een re-integratie kreeg deze laatste categorie meer kansen op de arbeidsmarkt. Financiën zijn beschikbaar gesteld door de Provincie, Rabobank, VSB-fonds, DOW-Terneuzen, Gemeente Goes en anderen. Door vele bedrijven werden materialen gesponsord. Op de website www.beurtvaarder.nl staat aanvullende informatie en diverse foto’s.

De Frans Naerebout (1927). Foto Stichting Frans Naerebout

De Frans Naerebout (1927). Foto Stichting Frans Naerebout

Reageren op dit bericht

Via onderstaand formulier kunt u een reactie op dit bericht achterlaten.

Uw e-mailadres wordt nooit aan derden verstrekt. De verplichte velden zijn gemarkeerd met een *